Färskost

Efter att ha vilat ett par timmar och ätit en rejäl middag satte jag igång med ett planerat projekt. Tanken var att jag skulle baka både bröd och göra färskost, men bristen på sömn gjorde det omöjligt att hinna med båda sakerna till imorgon. 

Jag tog 1 liter filmjölk + 3 dl gräddfil som fick röras ihop i en kastrull. Värmde upp filblandningen på medelvärme tills den nådde 70 grader celcius. Efter det hällde jag det över en vanlig bakduk som i sin tur låg över ett durkslag i en bunke. Nu ska det stå över natten i kylen och imorgonbitti hackar jag ner lite färsk gräslök! 



Det är förresten löjligt gott att strö kanel och socker över antingen naturell yogurt eller fil! Jag som annars avskyr att äta det kan hur lätt som helst mumsa i mig flera portioner. Det var ett tag sedan jag åt det men idag passade jag på :) 


Ska alldeles strax sätta mig och fixa med alla fiskesaker så att vi kan dra så tidigt som möjligt imorgon! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0